ترفندهای ویندوز7
نوشته شده توسط : مهدی فیضی

ترفندهای ویندوز7

رابطه های فایلی و برنامه های پیش فرض را تغییربدهید (ویستا/ویندوز7)

گاه و بی گاه،ممکن است متوجه شوید که نوع خاصی از فایل که زمانی به طور خودکار یک برنامه ویژه را باز می کرد(که به برنامه پیش فرض یا default program مشهور است)،حالا یک برنامه دیگر را باز می کند(این وضعیت معمولاً به دلیل یک تغییرغیرعمدی به هنگام نصب نرم افزار جدید رخ می دهد).خوشبختانه، هم ویندوز7 و هم ویستا بررسی و تنظیم برنامه های پیش فرض و تنظیم های رابطه فایلی را چنان آسان کرده اند که بتوانید باز کردن برنامه توسط فایل ها را مدیریت کنید.

روی منوی Start کلیک کنید،Default Programs را انتخاب کنید، و سپس گزینه
Associate A File Type Or Protocol With A Program
را انتخاب کنید.

پس ازچند ثانیه زمان بار،فهرستی الفبایی از همه انواع فایل روی سیستم و همچنین برنامه پیش فرضی که هرکدام باز می کند به نمایش درمی آید.برای تغییر دادن برنامه پیش فرض ربط داده شده به یک نوع فایل، آن را های لایت (انتخاب) کنید و روی Change Program کلیک کنید.
فهرستی از برنامه های سازگار به نمایش درخواهد آمد؛کافی است روی برنامه انتخابی خودتان کلیک-دوضرب کنید،و از آن به بعد،آن فایل همواره با برنامه انتخابی جدید باز خواهد شد. (یک میانبُرمستقیم به این پنجره برای یک نوع فایل خاص آن است که روی آن فایل در Windows Explorer کلیک- راست کنید، Open With را انتخاب کنید،و روی Choose Default Program کلیک کنید.)
یک روش دیگر برای ایجاد چنین تغییری، انتخاب Set Your Default Programs در منوی Default Programs است که پیشترذکر شد.در اینجا فهرستی از برنامه های نصب شده به جای تک تک انواع فایل به نمایش درخواهد آمد. هرگاه یک برنامه را انتخاب کنید،دو گزینه در اختیارتان قرار خواهد گرفت: اولی، Set This Program As Default، بلافاصله این برنامه را برای باز کردن همه انواع فایلی که خودش پشتیبانی می کند پیکربندی خواهد کرد. دومی، Choose Defaults For This Program، فهرستی از همه انواع فایل مورد پشتیبانی آن برنامه را به نمایش درخواهد آورد و به شما امکان خواهد داد که خودتان انواعی را که به طور خودکار آن برنامه را باز خواهند کرد انتخاب کنید.

فعال کردن Aero (ویندوز7)

چرا از ریزنقش های(1) جالب در نوار تکلیف (تاسک بار) یا سایرجلوه های بصری ای که ویندوز7 فراهم می کند استفاده نمی کنید؟ کافی است برای دسترسی به این امکانات Aero Theme را فعال کنید، اما هیچ کدام از دو نصب ویندوز7 که ما انجام دادیم به طورپیش فرض Aero را فعال نکردند.برای این کار،روی یک نقطه خالی میزکار (دسک تاپ) کلیک-راست کنید و گزینه Personalize را انتخاب کنید. در اینجا یکی از تم های Aero Themes را انتخاب کنید. Aero امکان نمایش ریزنقش ها را در نوارتکلیف فراهم می کند.حال اگر موش را روی یک ریزنقش ها قرار دهید پیش نمایش آن پنجره بر روی خود دیسک تاپ به نمایش در می آید و سایر پنجره های باز روی دسک تاپ را به قاب های نامرئی تبدیل می کند. برای این که پنجره پیش نمایش به حالت باز درآید روی آن ریزنقش کلیک کنید.
همچنین،روی یک نقطه خالی نوار تکلیف کلیک-راست کنید تا پنجره Properties آن به نمایش درآید.مربع کنار Use Aero Peek To Preview The Desktop را تیک دارکنید.حال می توانید مکان نمای موش را روی مستطیل کوچک منتهی الیه سمت راست نوار تکلیف ببرید تا همه پنجره های باز را به شکل قاب های نامرئی درآورد،و درنتیجه دسک تاپ واقع در زیر آنها به نمایش دربیاید.
اگر ویندوز7 را روی یک سیستم قدیمی یا یک لپ تاپ با بخش گرافیک ضعیف نصب کرده باشید،باز هم Aero را می توان بدون آهسته کردن سیستم فعال کرد.در پنجره Personalize که Aero را فعال می کند، روی آیکن Windows Color در پایین کلیک کنید.کافی است مربع کنار Enable Transparency را برای کاستن از بار روی Aero-بی آن که امکانات جالب آن غیرفعال شود-بدون تیک کنید.

یک پراسس(Process) جداگانه را باز کنید(ویستا/ویندوز7)

ویندوز7 به کاربران پیشرفته امکان می دهد که برنامه ها و پوشه های ناپایدار را به صورت پراسس باز کنند.کافی است به هنگامی که روی یک پوشه کلیک-راست می کنید کلید SHIFT را بزنید، و Open In New Process را انتخاب کنید. این کار سبب خواهد شد که آن پوشه در یک مورد جداگانه Explorer به اجرا دربیاید به گونه ای که یک عیب پوشه ای در امور سایر پوشه ها اختلال به وجود نیاورد.
همچون ویستا،درویندوز7 نیز می توانید این گزینه را برای همه فرمان های باز کننده پوشه دائمی کنید.عبارت «folder options» را در کادر Search در منوی Start تایپ کنید و کلید Enter را بزنید. تحت برگه View،گزینه زیر را انتخاب کنید:
Launch Folder Windows In A Separate Process

توجه داشته باشید که این گزینه می تواند سیستم را آهسته کند و منابع را مصرف کند، زیرا یک مورد جداگانه Explorer را برای هر پوشه بازبه اجرا درخواهد آورد. برای این که دریابید چند مورد Explorer.exe درحال اجراست، کلید ترکیبی CTRL-SHIFT-ESC را بزنید تا Task Manager به اجرا دربیاید و در برگه Processes تعداد پراسس های Explorer.exe درحافظه را ببینید.

کنترل حساب های کاربری و هشدارها (ویندوز7)

ویندوز7 سعی می کند که مشکل پیام های رنج آور User Account Control و همچنین پاپ آپ های روزآمدسازی معرفی شده درویستا را برطرف کند.با وجود این، سیاست های پیام های توجه دهنده تاسک بار را به آسانی و بدون هک های رجیستری که در ویندوز ویستا مجبوربودیم انجام دهیم می توانید تغییردهید.درکادر Search در منور Start عبارت Action Center را تایپ کنیدو کلید Enter را بزنید تا کنسولی باز شود که محدوده گسترده ای از گزینه های اختصاصی سازی را ارائه می کند،شامل Change Action Center Settings، که پیام های بالونی پاپ آپ را برای Windows Updates اداره می کند،و Change User Account Control Settings، که یک شاخص متحرک برای تنظیم حساسیت پیام های هشدار UAC فراهم می سازد.

رفع اشکال جامع (ویندوز7)

ویندوز7 دسترسی مستقیمی را برای همه ابزاررفع اشکال داخلی خود به گونه ای فراهم می کند که بتوانید آنها را درهر زمانی به اجرا درآورید.برای پیدا کردن این امکان، Control Panel را باز کنید.در نوار نشانی،برای دستیابی All Control Panel Items،روی پیکان سمت راست Control Panel کلیک کنید.

روی Troubleshooting کلیک کنید. نخستین باری که این کار را انجام بدهید، ویندوز7 امکان دستیابی آخرین اطلاعات رفع اشکال را ازمایکروسافت فراهم می سازد.موافقت با این فرصت،دستیابی برنامه های نصب شده برروی کامپیوترتان و همچنین داده های جدید تدارک دیده شده در اینترنت را فراهم می کند.دربخش Task در سمت چپ،روی View All برای دیدن همه برنامه های رفع اشکالی که می توانید اجرا کنید،ازAero تا Windows Update، کلیک کنید.

برنامه های بلااستفاده ویندوز7 را غیرفعال کنید(ویندوز7)

همچون ویستا،ویندوز7 به شما امکان می دهد که بعضی از برنامه ها و امکانات تعبیه شده درویندوز7 را غیرفعال کنید.در Control Panel تحت Programs، لینک Turn Windows Features On Or Off را بیابید.دراینجا فهرستی را خواهید دید که بسیاربلندتر از فهرست ویستا است و به شما امکان می دهدکه برنامه هایی مانند Internet Explorer 8 یا Telnet client را غیرفعال (یا فعال) کنید.

الصاق Control Panel به نوار تکلیف

دراین روزهای اولیه استفاده از ویندوز7، احتمالاً برای تنظیم کامپیوتربارها به Control Panel سرمی زنید.برای دستیابی سریع Control Panel،روی آیکن پنجره بازآن بر روی نوار تکلیف کلیک- راست کنید و گزینه Pin This Program To The Taskbar را انتخاب کنید.

نکته:آیکن های میانبربرای برنامه های بنیادی ویندوز7

یکی ازنخستین چیزها در ویندوز7 که احتمالاً توجه شما را جلب خواهد کرد در مورد ابزاربنیادی ویندوز7 (به ویژه WordPad و Paint)،نوارمنوی Ribbon UI است،که باید برای کاربران آفیس 2007 آشنا باشد.اما برای بعضی از کاربران پیشرفته آفیس که به دسترسی سریع بعضی از فرمان ها نیاز دارند Ribbon UI جالب نیست.
خبر خوب آن است که بعضی از فرمان های پراستفاده،مانند Print Preview یا Send In Email،را می توانید به نوار Quick Access بفرستید.آیکن های میانبرQuick Access را درگوشه بالا-چپ پنجره های برنامه های بنیادی ویندوز7 خواهید یافت.پیکان رو به پایینی را که درانتهای آیکن های کوچک واقع در مرز بالایی WordPad، Paint،یا اکثربرنامه های آفیس دیده می شود بیابید.فرمان هایی را که می خواهید به عنوان آیکن های میانبر اضافه شود درمنتهی الیه سمت راست این سطرازآیکن ها (Redo، Undo،File،و مانند آن)،می توانید جای بدهید.هنگامی که به استفاده ازاین آیکن های میانبرعادت کنید، دیگراز آنها جدا نخواهید شد.

یک ترفند رجیستری در ویندوز7 و ویستا

بردن مکان نمای موش برروی یک ریزنقش (thumbnail) درتاسک بار-که نماینده یک پنجره بازاست-آن پنجره را به شکل تدریجی (fade in) به نمایش درخواهد آورد.عمل نمایش تدریجی برای زیبایی در 400میلی ثانیه انجام می گیرد.برای یک پاسخ سریع تر،می توانید این «زمان hover» را برای این نوع پاپ آپ ها و همچنین سایر منوهای پاپ آپ که به وسیله استقرارمکان نمای موش راه اندازی می شوند کوتاه ترکنید.در Regedit، کلید
HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Mouse
را بیابید،روی مقدار Mous Hover Time Value کلیک-راست کنید، و روی Modify کلیک کنید.درکادر Value، به جای 400 پیش فرض یک عدد کوچک تر را وارد کنید.
عدد 200 را می توانید امتحان کنید،اما به این نتیجه رسیدیم که 100 بیشترین تأثیر را به دست می دهد.برای این که این ترفند اثر کند لازم است کامپیوتر را باز راه اندازی کنید.
منبع:نشریه ریزپردازنده- ش:187





:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: